O wizerunku biznesowym wiemy w teorii chyba wszystko, a jednak w dalszym ciągu wiele osób czuje się zagubionych w tym temacie. Marynarki, koszule, krawaty… Tak, tyle wiadomo. Ale jak zrobić, żeby ubierając się zgodnie z dress codem wyglądać i czuć się dobrze, atrakcyjnie, komfortowo?
Dress code obecnie, po wielu zmianach społecznych, idzie w kierunku indywidualizacji i personalizacji. W dalszym ciągu jednak jego głównym celem jest dbałość o pierwsze wrażenie i ułatwienie komunikacji niewerbalnej. Dlatego też myślę, że nie pominę się z prawdą jeśli stwierdzę, że punktem wyjścia w wizerunku biznesowym jest Business Casual. W stylu tym formalne ubrania łączymy z elementami codziennymi; znajdziemy tu i kolor i dodatki. Mając taką bazę bez problemu stworzymy zarówno bardziej formalne stylizacje Business Formal, jak i stylizacje Smart Casual.


JAKIE UBRANIA W SZAFIE BUSINESS CASUAL?
Bazą szafy biznesowej są marynarki, koszule, spódnice oraz spodnie garniturowe. Natomiast z szafy casualowej bierzemy: kolorowe jednobarwne bluzki, gładkie topy pod marynarkę, eleganckie dzianiny np. sweterek z włóknem kaszmirowym, jedwabnym itp. sukienki proste, spodnie materiałowe w drobny deseń, np. w kratkę, spódnice z elastycznego materiału, pasujące do stylizacji, ale nie rozpraszające naszyjniki, bransoletki, pierścionki, kolorowe czółenka, kolorowe oprawki do okularów, a nawet zdobniejsze torebki. Stopień formalności zależy od miejsca, w którym pracujemy oraz branży, którą reprezentujemy, możemy więc mieć tutaj duże różnice. Wiele zależy również od tego czy mamy bezpośredni kontakt z klientem czy tylko z naszymi kolegami z biura. Bezpieczniej jest stworzyć sobie bazę w neutralnych szarościach i niebieskościach, a uzupełniać ją kolorami . Jest również w porządku, jeśli to marynarki czy spodnie będą w wyraźniejszym kolorze, a pozostałe ubrania w stonowanych barwach.




TYPOWE BŁĘDY W WIZERUNKU BIZNESOWYM
Tak wielka swoboda sprawia, że często gubimy się i popełniamy nieuświadomione błędy. Najczęstsze z nich to:
- niedostosowanie stroju do miejsca i sytuacji, zbyt formalne lub zbyt codzienne stylizacje
- niedostosowanie fasonu ubrania do swojej sylwetki
- epatowanie seksapilem (zbyt krótkie spódnice, zbyt głębokie dekolty, wysokie szpilki)
- krzykliwe kolory i wzory, dodatki (dużo czerwieni, żółci, rozpraszająca biżuteria, panterka, mocne zdobienia na paznokciach)
- nieodpowiednio dobrane buty np. botki do spódnic, płaskie buty do zbyt długich spodni
- koszule rozpinające się na biuście
- niewymienianie znoszonych ubrań na nowe (np. sprane kolory koszul, marynarki skulkowane i wyświecone na łokciach, znoszone buty ze zniszczonymi obcasami)
- noszenie czarnego garnituru do biura (to kolor po godz. 18 oraz na pogrzeby)
TWORZENIE STYLIZACJI
Oczywiście unikanie powyższych błędów to połowa sukcesu. Druga połowa zależy od tego jak dobrze znamy swoje fasony i kolory i czy potrafimy spośród wszystkich marynarek, koszul czy spodni na rynku wybrać te, w których będziemy wyglądać i czuć się atrakcyjnie i komfortowo. Jeśli chcesz więcej poczytać o sylwetkach zajrzyj tu. Polecam też serię artykułów o kolorach
Tworzenie biznesowej stylizacji, gdy posiadamy dobrze dobraną bazę ubrań formalnych stanie się bardzo proste. Należy pamiętać, iż umiar jest najlepszym doradcą. Gdy mamy wątpliwość czy nie przesadziłyśmy np. z biżuterią czy kolorem lepiej zdjąć jedną warstwę np. zamienić bluzkę na bardziej stonowaną. Zastosowanie kolorów i dodatków osobistych pozwoli nawiązać bardziej empatyczną relację z rozmówcą, ale nie chcemy go rozpraszać, tylko okazać mu szacunek. Wyobraźmy sobie czy my sami na miejscu klienta dobrze zareagowalibyśmy na widok tak ubranej osoby i jeśli odpowiedź jest twierdząca, śmiało wychodzimy w świat.
Ciekawa jestem jakie zasady pomagają Tobie w twoim wizerunku biznesowym. W jaki sposób komponujesz swoje stylizacje?
Podziel się swoją opinią